Byznys může být pěkně tvrdý, protože se nikdo na nikoho neohlíží a každý si jde tvrdě za svým. Na jednu úspěšnou firmu připadají desítky a možná i stovky neúspěšných společností, které trh semlel. Důležité je být proaktivní, používat selský rozum a následovat pár jednoduchých zásad.
Jedním z nejzásadnějších tipů je neprodávat produkty, ale zaměřit se na poskytování řešení. Ať se nám to líbí nebo ne, zákazníci nevyhledávají naši značku. Zákazníci mají nějaký problém a pouze hledají řešení, které jim s ním dokáže nejlépe pomoci a poskytuje nejvíce užitku za co nejlepší cenu. Pochopitelně existují výjimky, kdy některé firmy si vybudovaly tak silnou značku, že ji jejich klienti vyhledávají, přestože konkurence nabízí výhodnější řešení. Platí to zejména u módních značek, které poskytují svým zákazníkům ucelenou image.
V dnešní době je rozhodující mít celý ekosystém produktů a služeb, které zaháčkují uživatele u naší firmy. V takovém případě je těžké se z ekosystému odháčkovat a přejít ke konkurenci. Všimněte si, že všechny velké firmy si význam komplexního ekosystému produktů a služeb. Například technologické firmy jako Apple, Google nebo Microsoft jsou této strategie zářným příkladem. Jakmile si koupíte iPhone dává smysl si k němu koupit i MacBook, abyste si zařízení snadno propojili. Navíc získáte cloudové úložiště, nakoupíte aplikace, které byste na Androidu museli nakupovat znovu a rázem se vám nechce ani pomyslet na změnu. V budoucnu už potom nakupujete jen produkty jedné značky.
Uvědomte si, že produkty neprodávají jejich vlastnosti, ale výhody, které produkty zákazníkovi přinesou. Jakým způsobem pomáhá produkt řešit problém zákazníky.
Udělejte si průzkum trhu, než se pustíte do svého byznysu. Průzkum vám pomůže si vyprofilovat cílového zákazníka. Statistiky vám pomohou odpovědět si na otázky, s jakými problémy by měly produkty zákazníkům pomáhat. Vždy je potřeba optimalizovat své ceny. Například klesající ceny nemusí nutně zvýšit prodej, ale zaručeně to sníží marži. U prémiových značek může naopak snižování cen poškodit v očích zákazníků pověst značky. Jak optimalizovat cenu bez snížení cen? Poskytněte zákazníkovi „exkluzivní“ výhodu, kterou u konkurence nedostane. Občas se dá optimalizovat cena i změnou umístění produktu. Jak? Prodáváte třeba hodinky a chcete prodat více těch za 5 000 Kč místo těch za 2 000 Kč? Jednoduše postavte ty za 5 000 Kč vedle hodinek za 10 000 Kč. Zákazníci totiž podvědomě řeší kontext.
Větší úspěch slaví společnosti s přátelským personálem, který se chová slušně k zákazníkovi a ochotně mu vyjde vstříc s jeho požadavky.